Resept og reseptfornyelse på nett
Hos oss kan du få resept på nødvendige medisiner eller fornye din resept på nett.
I Aleris Online kan vi hjelpe deg med resept på nett. Logg deg på med BankID og beskriv dine symptomer så vil en av våre leger vurdere saken innen få minutter. Dersom legen vurderer at du har behov for medisiner vil du få en elektronisk resept som du kan hente ut på nærmeste apotek.
Viktig informasjon:
Vi kan ikke garantere at du får en resept etter en online konsultasjon. Noen ganger vurderer legen at det er nødvendig med en fysisk undersøkelse (f.eks blodprøve eller blodtrykksmåling) før hen kan skrive ut en resept, eller det kan ha fremkommet opplysninger om risikofaktorer som krever tettere oppfølging enn hva som kan gis digitalt. Etter at legen har vurdert en henvendelse vil derfor noen få beskjed om at det er behov for en fysisk konsultasjon for å få skrevet ut en resept.
A- og B-preparater:
Vi følger de nasjonale retningslinjene for resepter og vi skriver ikke ut A- eller B-preparater etter en digital konsultasjon. (A- og B-preparater er sterke stoffer eller vanedannende medikamenter.)
Slankemedisiner
Gjelder henvendelsen oppstart eller fornyelse av slankemedisiner må du ta kontakt med vårt team som er spesialisert på behandling av overvekt.
Antibiotika
Vi er svært restriktive med å skrive ut antibiotika basert på en digital konsultasjon. Slike medikamenter krever som regel en klinisk undersøkelse.
Kom i gang med legetime på chat
Pris: 390 kr
Slik fungerer det med resept eller reseptfornyelse på nett
Det eneste du trenger er tilgang til Internett og BankID. Du velger selv om du vil bruke mobil, nettbrett eller PC.
- Logg inn med BankID
Når du klikker deg inn på tjenesten, blir du bedt om å logge inn med BankID. Her er det sikkert for deg å utlevere personlige opplysninger om helsen din. Du kan benytte tjenesten på vegne av deg selv eller egne barn under 16 år. - Beskriv situasjonen
Deretter besvarer du noen spørsmål om helsen din, og hvorfor du kontakter oss. For å få best mulig hjelp, er det viktig at du beskriver dine plager og symptomer så grundig som du får til. Dersom det gjelder reseptfornyelse må du oppgi hvilken resept det gjelder. - Last opp bilder ved behov
Dette kan være nyttig dersom henvendelsen f.eks gjelder et hudproblem, eller mistanke om øyekatarr. Sørg for så god bildekvalitet som mulig. - Registrer kortopplysninger og send inn skjema
Når du er ferdig med spørreskjemaet blir du bedt om å registrere dine kortopplysninger. Da reserveres prisen for konsultasjonen på kontoen din og så sendes skjemaet til våre leger som vil vurdere henvendelsen. Når du har fått svar og legetimen er avsluttet, trekkes beløpet fra kortet ditt. - Svar fra legen
Våre leger svarer ut saker fortløpende, men du trenger ikke å holde nettsiden åpen i vente på svar. Du vil motta en SMS når legen svarer, med link for å logge deg inn og lese svaret eller chatte med legen. - Hent medisinene på nærmeste apotek
Dersom legen vurderer at du har behov for medisiner vil du få en elektronisk resept og kan hente medisinene på nærmeste apotek. - Ved behov for mer hjelp
I noen tilfeller kan legen konkludere med at det er behov for å ta prøver eller gjøre en fysisk undersøkelse for å kunne gi en endelig diagnose, eller behandling. Hvis legen mener at du trenger å komme til en fysisk undersøkelse, kan vi hjelpe deg med timebestilling ved et av våre sykehus eller medisinske sentre.
"Kort tid etterpå var resepten fornyet - og vi kunne hente ut allergimedisiner på apoteket seinere samme dag, på feriens neste stopp. Helt supert: Enkelt og trygt, og familien kunne fortsette ferien som planlagt!"Aina, 50 år